Srp 242016
 

Bikesharing: prostě vezmete svoje kolo a nabídnete ho ostatním. Ale ne, není to tak, jak by mohlo slovo sharing (sdílení) evokovat. Jedná se o projekt, dotovaný městem na podporu alternativní přepravy po městě. Už jsem se o to zajímal před rokem, ale letos jsem se k tomu dokopal. Po měsíci bych chtěl vše shrnout, sepsat klady a zápory a rozhodnout se, zda budu pokračovat či nikoliv.

Cílem celého projektu je, aby si účastník mohl kolo půjčit a vrátit kdekoliv na území města Plzně. Kolo si tedy mohu půjčit kde chci, přesněji řečeno: kde momentálně nějaké volné je, dojet kam potřebuji a tam kolo nechat. Zní to velice zajímavě, ale na následujícím obrázku uvidíme, že kola se soustřeďují hlavně v centru, na obytných okrajích je jich málo.

kolemplzneJá jsem si zaplatil tarif na 1 měsíc, od 25.7. do 25.8. Nyní mi tedy tarif končí. Kolo jsem si půjčil přesně padesátkrát, kdybych měl místo každého půjčení jet za 16 Kč MHD, tak bych utratil 800 Kč. No ale ne vždy bych jel MHD, navíc jsem asi 2x udělal to, že jsem si kolo za jízdy vyměnil. To,  na kterém jsem jel, bylo hrozné a já potkal o fous lepší.

Jak to celé funguje? Hodně lidí se mi na to ptá. Tedy, zaplatím si tarif dle mého výběru, je jich vice, nebudu vyjmenovávat vše. 1 den: 40 Kč, měsíc: 130 Kč, rok: 600 Kč. Kola ale nejsou k dispozici celý rok, v ulicích jsou od března do listopadu. V zimě jsou na servisu.

Dále pak si najdete volné kolo ve svém okolí. Nejjednodušší je přímo v mobilu na stránkách projektu, tedy celé http://kolemplzne.cz a zvětšit si mapu. Pak dojít ke kolu, kliknout na něj a pod sedačkou je 9-ti místné číslo, které je třeba zadat. Pokud číslo sedí, dostanete 4-místný kód k masivnímu zámku. Sillicon se tuhle kasal, že půjde odemknout do 5 minut, ale nepovedlo se mu to. Zámek pak hodíte do předního košíku a dojedete si kam potřebujete. Najdete místo, kam se dá kolo zamknout, kde je evidentně veřejný prostor a nebude nikomu překážet. Kolo zamknete a pak opět na mobilu, opět na stránce http://kolemplzne.cz označíte co nejpřesněji, kam jste kolo zamkli a tím celá záležitost končí.

Další pravidla jsou na webu projektu před přihlášením, četl jsem je velice zběžně, jsou tam normální pravidla, která by se dala očekávat, kolo nesmí mimo Plzeň, neničit, vracet, hlásit poruchy, nemít dlouho. Součástí registrace je identifikace osoby, tedy buď ofotit občanku, nebo pro paranoiky poslat zálohu 1500 Kč.

Pokud nemáte mobilní data, dá se celý systém ovládat pomocí SMS a čísel lamp, kde někde v systému jsou podle čísla lamp zaneseny souřadnice.

Mobilní aplikace neexistuje, zatím. Jak jsem někde četl, jedná se o nekomerční spolek, hledají někoho, kdo by jim tu aplikaci vyrobil zdarma 🙂 Ale vážně by to chtělo. Vracení kola ťukáním do mapy je nepřesné a jednou se mi i stalo, že kolo nebylo dle mapy, ale o 200 metrů jinde.

Klady:

  • Fakt se o to kolo nemusím bát
  • nemusím ho tahat do výtahu, po schodech
  • nechám ho, kde chci
  • Když ráno přijedu do práce na kole, odpoledne můžu jet jinak
  • svoje kolo bych zamčené venku nenechal ani jednu minutu
  • přibližně stejná rychlost pohybu po městě, jako s MHD.
  • levné (dotované městem)
  • 80 kol v provozu

Zápory:

  • některá kola jsou sice pojízdná, brzdí, šlapou ale v hrozném stavu, ideálně jsem si půjčoval kola s čílem 70 a vyšší
  • Závislé od počasí, když je fakt slejvák, radši jedu MHD
  • Plzeň není placka jako České Budějovice.
  • Sedačky jsou strašně nízko, bolí kolena při stoupání do kopce
  • Na silnici je to nebezpečné, ježdění po chodnících je to samý obrubník a pěkně to drncá
  • Kolo nemusí být zrovna v rozumném dosahu

Poslední zápor je fakt, proč už do toho na další měsíc s největší pravděpodobností nepůjdu. Včera, úterý, mám angličtinu v centru od 16:30, končím v 16:00, tedy 30 minut na přesun a kolo nikde. Kolo, se kterým jsem ráno přijel si někdo půjčil a odjel. Musel jsem 2 km a najít jiné kolo. A to není poprvé. Takže se asi přemůžu a budu jezdit přes léto do práce a z práce kombinací pěškobus, vlastní kolo, MHD a v zimě patrně pouze MHD. Na kroužek do SKP ještě vymyslím, zda se spolehnu na trolejbus č. 16 nebo vezmu vlastní bajk a přidělám k němu čelovku.

  Jeden komentář na “Bikesharing v Plzni”

  1. Podobný systém byl v Paříži, ale vracení a půjčování bylo vázáno na stojany – stačilo vědět (nebo kouknout na mapu), kde po městě jsou stojany a jít se podívat, zda u něj stojí nějaká kola.

    Problém s překolováním v centru a odkolováním na periferii jsem tam ale pozoroval taky, zaměstnanci radnice je sbírali a rozváželi k méně obsazeným stojanům.
    Kol byl zřejmě schválně nadbytek, protože u Seiny byla obří klecová hala, kde byla složena další kola azřejmě opravna, protože část kol byla porozebrána.
    A vypadalo to, že Francouzi taky tak rádi ničí „společné“ věci, jako my.

Je nám líto, ale formulář pro přidávání komentářů je momentálně uzavřen.