Do NMI menu se vleze stiskem tlačítkem NMI na divIDE. Po resetu se zinicializují i drajvy C a D. Po seek resetu (SPACE+reset) se nastavuje na drive A zařízení fd0 a na drive B pak zařízení fd1 (i když neexistuje). Máte možnost si ale toto pak změnit. Například do A vložit virtuální disketu (nejprve přemapovat na HDD a pak vybrat) a do B pak zařízení fd0 původně mechanika A:), nebo Áčku dát normálně fd0 a Béčku pak virtuální disketu a Céčku zase fd0, prostě jak je libo. Po návratu z NMI menu se provádí návrat hlav disketových mechanik na začátek disku (kdyby se to nedělalo, čekala by nás hláška Sector not found) a ještě nějaká nastavení, kdy se drajvům, které jsou mapované na HDD, nastavují parametry mechaniky na 94 stop. Změna mapování se provádí klávesami 1 až 4. Klávesa 1 je pro mapování logické mechaniky A:, klávesa 2 je pro mapování logické mechaniky B:, klávesa 3 pak pro C: a klávesa 4 pro D:. Logickou mechanikou se rozumí ta mechaniky, s níž se pak budete pracovat (třeba si představte MOVE "d:". Po stisku klávesy si můžete vybrat mapování na : fd0 (fyzická mechanika A:), fd1 (fyzická mechanika B:) a HDD (virtální image). Výběr harddiskových image se provádí klávesami A,B,C a D. Klávesa A náleží pro image, který bude vložen do logické mechaniky A: a analogicky je to i s ostatními klávesami. Klávesou W si vybíráte aktuální oddíl. Na tomto oddílu budou vyhledávány image. Pokud je již oddíl vybrán a chcete použít jiný oddíl a založit image do mechaniky, musíte změnit aktuální oddíl a image vybrat. Po stisku klávesy A-D, si vyberte vstupní masku pro vyhledání image. Pokud ale ještě není vybrán oddíl, nejprve si jej musíte vybrat a pak zadat masku. V masce je možno použít hvězdičkovou i otazníkouvou konvenci. Na velikost písma se nebere ohled, tedy můžete zadat jak malá písmena, tak velká a bude to jedno. Narozdíl od MDOSu hvězdička značí i žádný znak. Po odENTERování se na konec zapsané masky ještě doplní hvězdička, takže na posledním místě hvězdičku psát nemusíte. Pokud tedy na dotaz Mask: jen odešlete prázdný řetězec, budou se vyhledávat všechny image. Příklad: Mask: s znamená, že se vyhledají všechny image, které začínají písmenem S. Mask: *07 pak znamená, že se vyhledají všechny image, které mají v názvu řetězec 07 (třeba: system07). Nalezené image se vypíší na obrazovku po dvaceti a kurzorovými klávesami (vlevo, pravo = o stránku vpřed, vzad) si vyberte a mačkejte ENTER. Klávesa F slouží k vyhledání souboru nezávisle na velikost písma. I v tomto vyhledávání funguje hvězdičková a otazníková konvence, ale na konec zadaného výrazu se hvězdička nedoplňuje. Řetězec se zadává jako "jméno.přípona", pokud příponu nezadáte bude se hledat soubor s jakoukoliv příponou. Přípona se v zadaném textu vyhledává jako první znak za poslední tečkou, tedy pokud potřebujete vyhledat soubor, který obsahuje tečku, je lepší to zadat asi takto: "jmeno.souboru.?". Prostě aby tam byla druhá tečka a přípona (alespoň otazník). Na obrazovku se opět po dvaceti (tento postup je shodný s výběrem image podle jeho názvu). Po výběru si pak ještě musíte vybrat do jaké mechaniky tento image založíte. Během vyhledávání souborů se na obrazovce objevuje jméno image, ve kterém se momentálně vyhledává. Průběhy hledání (jak podle jména, tak podle souboru) lze přerušit stiskem BREAK (CS+SPACE) a vstupy od uživatele pak klávesou EDIT (CS+1). Návrat do programu, který byl přerušen klávesou Q. Provede se návrat hlav fyzických mechanik na začátek disku. Border zůstane nastaven černý. Nutno podotknout, že ne vždy může být návrat bezpečný. Od 23.8.2003 je v MDOS3 Disk Menu i moznost vyjet si katalog diskety. Když si vybíráte mezi nepřeberným množstvím virtálních disket a stisknete C, tak vám na disketě, kde právě stál kuzor vyjede seznam souborů (jako u příkazu CAT). V tomto CATu se dozvíte jméno disku, počet souborů a volné místo. U každého souboru jsou vypsány kompletní informace, tedy: délka, počáteční adresa, délka BASICu bez proměnných a atributy souboru. U souboru s priponou H se misto delky BASICu bez promennych vypisuje flag byte (jde totiz o bezhlavickovy soubor pro TAPE Emulator). Skryté soubory se nelogicky vypisují. Na přání Mike/ZTa když stisknete kombinaci CapsShift+C vypíší se jen spustitelné soubory. Od 26.12.2003 při výběru oddílu se vám nabídne celý disk a po potvrzení výběru se najde první virualní image (hledání je zobrazeno a je možné je BREAKnout) na celém disku bez ohledu na nějaké oddíly a filesystémy. Takto je možné naformátovat disk na FAT32 a vyrobit velký soubor a ten do takového oddílu nakopírovat. Výhodu to může mít v tom, že lze jednoduše zálohovat a to tak, že se zkopíruje na PeCi celý soubor. Jediná podmínka je taková, že soubor nesmí být fragmentován. Tape Emulator: Je mozne zvolit emulaci ROM rutin pro kazetak pro kazdou operaci zvlast. Je mozne nahravat z kazety a ukladat na disk, ci libovolne jinak. Pismenko L znamena, ze se bude emulovat LOAD, pismenko S ze se bude emulovat SAVE. Stiskem klavesy T se cyklicky meni moznosti emulace (--/L-/-S/LS). Klavesami 0,9 lze zmenit aktualni drive. Zmena se provadi opet cyklicky, klavesou 0 takto: A-B-C-D a klavesou 9 v opacnem poradi. Klávesy: 1,2,3,4 - mapovaní logických jednotek na fyzické nebo ovladač HDD disket 0,9 - zmena aktualniho drivu (podobne jako prikaz MOVE "b:") t - TAPE emulátor zakázán/povolen pro LOAD/SAVE. y - Zmena rewrite modu pro tape emul. a,b,c,d - výběr virtuální diskety do ovladače HDD disket jednotky CS+A,B,C,D - přejmenování založené HDD diskety SS+A,B,C,D - změna Write Protectu u založené HDD diskety W - změna oddílu (kde se budou hledat HDD diskety) Q - výskok E - Zobrazeni obrazu v dobe stisku NMI (klavesu nutno pridrzet) R - reset ZXS f - vyhledávání souboru S - výskok a SNAPSHOT V - spusteni devastace (deVastace) P - výskok a uložení obrazovky (Picture) I - pokus o skok do basIcu L - cdpLayer (prehravac audio CD) H - Helpscreen