Obsah README: 1. Kompilace, binarni soubory 2. Autori 3. MDOS3 a ZX 128KB 4. MDOS3 a harddisky WD Caviar 5. Nove prikazy v MDOS3 6. TAPE Emulator 1. Postup kompilace: -------------------- podminky: Linux, kompilator AS, bin2tap (1.0b), taputils (programy tap2d80) kompilace se spousti skriptem ./makemdos3.sh. Skript vyrobi D80 image. Pouzijte radsi hotove binarni soubory. Binarni soubory vymazte spustenim skriptu ./makeclean.sh Bootloader se kompiluje samostatne z adresare bootloader spustenim skriptu ./makeboot.sh. Jeho binarni soubory smazte skriptem ./makeclean.sh. 2. Autori: ---------- code: Sweet, sweet (at) speccy (dot) cz code: MTs, mts (dot) zxs (at) tiscali (dot) cz code: ub880d, ub880d (at) zxmail (dot) org preklady: Jakub Chalupnik, kubik (at) seznam (dot) cz preklady: Logout, logout (at) mb-maniax (dot) net preklady: Mike/ZT, mikezt (at) zeroteam (dot) sk 3. MDOS3 a ZX 128KB (ctete pozorne). ------------------------------------ MDOS3 je mozne provozovat i na neupravene ZX128 bez pouziti D80. Pokud prepnete na fyzicke zarizeni fd0 nebo fd1, budou aktivovany rutiny pro radic a pak neni mozna spoluprace se ZX128 bez upravy. Po prvnim zvoleni fyzicke mechaniky se provede hw reset mechanik pro zjisteni jejich velikosti. Nektere programy pro D80 otviraji a zaviraji port pro PIO 8255. Porty 145 a 153 koliduji se strankovanim ZX128. Porty lze nahradit cisly 151 a 155. Postup upravy FileManageru 1.07 a 1.08: MERGE *"run" POKE 27299,151: POKE 27302,155 GO TO 3 Postup upravy FileManageru 1.10: MERGE *"run" POKE 27375,151: POKE 27378,155 GO TO 3 4. MDOS3 a harddisky WD Caviar ------------------------------ Disky Western Digital si vytvareji vlastni standardy. MDOS3 i temito HDD umi pracovat. Bootloader byl upraven, aby disk po zapnuti dostal prikaz INITIALIZE DEVICE PARAMETERS. Obdobne je treba tento prikaz posilat po resetovani disku (kazdy reset ZXS). Pokud je WD Caviar zapojen samostatne, bez slave zarizeni, jumper NEZAPOJUJTE. Jinak tyto disky cekaji 30 sekund na odezvu od slave zarizeni. 5. Nove prikazy v MDOS3: ------------------------ CLS attr nastavi atributy podle cisla attr, tedy INK, PAPER a BORDER napr: CLS 7 nastavi cerny paper a border, bile pismo. CONTINUE Pokud neni v pameti zadny BASIC program, CONTINUE slouzi jako CAT RUN <*>"soubor" hvezdicka ci vykricnik je nepovinny. Nastavi RAMTOP podle adresy zacatku souboru (typ Bytes - "soubor.b") -1 a z teto adresy soubor spusti. Pokud neni soubor nalezen, RAMTOP se nemeni. Nahrazuje trojici: CLEAR adr-1: LOAD *"soubor"CODE : RANDOMIZE USR adr CLEAR <*>"soubor" Temer to same co RUN, ale soubor nebude spusten. Nahrazuje dvojici: CLEAR adr-1: LOAD*"soubor"CODE GOTO <*>"soubor" Temer to same co RUN, ale nenastavuje se RAMTOP. Nahrazuje dvojici: LOAD *"soubor"CODE : RANDOMIZE USR adr MOVE "x:maska1","y:" x - muze byt jmeno disku nebo mechanika y - muze byt jmeno disku nebo mechanika - je nepovinny, pokud se kopiruje na ruzne diskety pokud je x a y stejne, kopiruje se jen na jedne diskete, maska NESMI obsahovat wildchars pokud je treba kopirovani na jinou disketu v jedne mechanice, je treba zadat x a y jako nazvy disket (jako puvodne). Priklad: MOVE "a:*.*","b:" kopiruje vsechny soubory z mechaniky a: na mechaniku b: Priklad: MOVE "HRY1:abe*.*","HRY60:" kopiruje soubory zacinajici "abe" z diskety ktera se jmenuje HRY1 na disketu HRY60 (muze byt i jedna mechanika) 6. TAPE Emulator ---------------- Vzhledem k tomu, ze divIDE nabizi pripojne body na rutinach LOAD a SAVE z kazetaku, byla by skoda je nevyuzit. Proto je mozne v NMI menu na klavese T vybrat zpusob emulace kazetaku. L znamena LOAD a S SAVE. Muze byt zvoleno pro kazdou operaci individualni zpusob. Pokud je u dane operace nastaveno "-", tak se zadna emulace neprovadi, volaji se standartni rutiny na obsluhu kazetaku. Jestlize je ale nastaveno na "L" nebo "S". Prislusna operace je "odchycena" do rutin, ktere emuluji chovani kazetaku (krome rychlosti). Emulovat se daji jak hlavickove, tak bezhlavickove soubory. Ovsem bezhlavickovy soubor ma na disku specialni priponu H a flag byte je zapsan do adresare na nevyuzite misto (19.byte - normalne je zde ulozena nula). Takovyto format vyuzivaji programy: TOOLS 128, MasterCopy, MFC, tap2d80, d802tap i puvodni TAPE emul od PVL. Flagbyte bezhlavickoveho souboru se zobrazuje pri CAT vypisu v Basicu (prikaz CAT) i v NMI menu (klavesa C) misto posledniho cisla (u Basic programu je to delka bez promennych). Tape emul vzdy nacita/uklada na aktualne nastavenou mechaniku, je-li potreba zmenit disketu, vymente ji v aktualni mechanice, nebo ji zmente prikazem MOVE. Pri SAVE bezhlavickoveho souboru dat, je vytvoreno jmeno BODY A. Posledni pismenko se meni dle nastaveneho pocitadla. Pocitadlo se vynuluje SEEK RESETem (SPACE+reset). Takovyto soubor je mozne prejmenovat, emulatoru to vadit nebude. Doporucuji prejmenovat co nejdrive po vytvoreni takovychto bezhlavickovych souboru.